Vnitřní řád
1. Všeobecná ustanovení
Každý pacient má právo na uctivé, důstojné a ohleduplné zacházení a respektování soukromí při poskytování zdravotních služeb. Pacient, jeho zákonný zástupce nebo doprovod pacienta jsou povinni se chovat slušně ke zdravotnickým pracovníkům, respektovat jejich pokyny a chovat se ohleduplně k ostatním pacientům, jejich zákonným zástupcům i případnému dalšímu doprovodu pacientů.
V celém prostoru zdravotnického zařízení je zakázáno konzumovat alkoholické nápoje či jiné návykové látky. Do prostoru zdravotnického zařízení je zakázán vstup se zvířaty. Celý prostor zdravotnického zařízení je nekuřácký.
2. Poskytovaná zdravotní péče
Ambulance poskytuje preventivní a léčebnou péči pro děti od narození do dovršení 19 let věku. Zdravotnické zařízení poskytuje zdravotní služby v plném rozsahu pouze registrovaným pacientům.
3. Registrace pacientů
Do péče v ambulanci se může zaregistrovat pacient mladší 19 let a to za podmínek, že uplynuly více než 3 měsíce od jeho předchozí registrace u jiného registrujícího lékaře. V případě nezletilých pacientů žádají o registraci jeho zákonní zástupci. Zákonní zástupci novorozence žádají o jeho registraci před očekávaným narozením a oznámí lékaři termín propuštění z porodnice v den propuštění nebo nejdéle následující pracovní den. O přijetí registrace rozhodne registrující lékař potvrzením registračního listu, jehož kopii předá pacientovi nebo jeho zákonnému zástupci.
4. Ordinační doba
Ordinační doba je zveřejněna v čekárně a u vstupu do ordinace, případně také na webových stránkách www.pediatrie-severa.cz. Ordinační doba je rozdělena do 2 bloků: a) bez nutnosti objednaní (převážně akutně nemocní); b) objednaní pacienti (převážně vyhrazeno pro preventivní prohlídky, očkování, posudkovou činnost). V hodinách pro objednané není možné ošetření akutně nemocných pacientů bez předchozí domluvy s personálem. Příchod posledního neobjednaného pacienta do čekárny je možný nejpozději 30 minut před koncem ordinačních hodin pro neobjednané. Z provozních důvodů není možné garantovat ošetření neobjednaného pacienta při pozdějším příchodu. I do bloku a) bez nutnosti objednání je možné se objednat na konkrétní čas. Personál se bude maximálně snažit, aby pacient byl ošetřen co nejblíže danému času, avšak pacient musí respektovat možné zdržení vlivem velkého počtu již čekajících neobjednaných pacientů.
5. Objednání na vyšetření/ošetření
Ke všem vyšetřením preferuje ambulance objednávání přes online objednávkový systém Sestra Emmy, kam se lze přihlásit na adrese www.sestraemmy.cz/pediatrie-severa/. Objednaní pacienti mají přednostní právo k ošetření. Výjimečně se lze objednat telefonicky (+ 420 777 939 055). Email (adresa: pediatrie-severa@seznam.cz) slouží primárně pro komunikaci s ostatními pracovišti. Termín na vyšetření může být přidělen také osobně při předchozí návštěvě ordinace. Objednaný pacient, který se nemůže dostavit na vyšetření, má povinnost se omluvit prostřednictvím svého zákonného zástupce nebo při plnoletosti osobně. Omluvu je možno podat telefonicky, online v systému Sestra Emmy nebo výjimečně emailem. Pokud se pacient bez omluvy nedostaví k plánovanému vyšetření, dopouští se pacient nebo jeho zákonní zástupci porušení tohoto vnitřního řádu.
6. Pořadí pacientů a čekání vyšetření
Objednaní pacienti mají přednost a jsou zváni z čekárny na vyšetření/ošetření do ordinace v čase, na který byli objednáni, pokud nenastane neočekávané prodlení při ošetřování předcházejících pacientů. Pořadí neobjednaných pacientů určuje zdravotnický personál, který se snaží čekací dobu pacientů minimalizovat. Pacient se závažným klinickým stavem může být mimořádně ošetřen i před jiným, již objednaným pacientem. Zdravotní sestra, případně lékař pravidelně vychází do čekárny a dále zjišťují stav potíží čekajících pacientů. Pacienti a jejich doprovod čekají na vyšetření v čekárně, která je přístupná od začátku do konce ordinační doby. Během čekání mohou pacienti obvyklým způsobem používat zařízení čekárny a WC pro pacienty. Je zakázáno obtěžovat pacienty nadměrným hlukem nebo jiným nevhodným chováním, ničit a odnášet zařízení čekárny včetně hraček. Při odchodu z čekárny doprovod pacienta či sám pacient uklidí použité hračky či ostatní vybavení čekárny k tomu určené.
7. Vyšetření lékařem
Vyšetření lékařem probíhá v ordinaci. Lékař poskytuje pacientovi zdravotní službu pouze s jeho souhlasem, případně se souhlasem jeho zákonného zástupce. Lékař i zdravotní sestra jsou povinni zachovávat lékařské tajemství, využívat získané informace pouze k poskytování zdravotních služeb ve prospěch pacienta a poskytovat je pouze osobám určeným obecně závaznými předpisy. Nezletilý pacient mladší 15 let může být ošetřen pouze v přítomnosti a se souhlasem svého zákonného zástupce. Pouze výjimečně při neodkladné péči může být pacient mladší 15 let ošetřen bez přítomnosti zákonného zástupce. Nezletilý pacient starší 15 let může být ošetřen bez přítomnosti svého zákonného zástupce pouze po jeho předchozím písemném souhlasu. Formulář souhlasu k ošetření pacienta staršího 15 let bez přítomnosti zákonného zástupce je k dispozici u personálu ordinace.
8. Odběry a další specializovaná vyšetření
Odběry krve nebo jiného biologického materiálu mohou být provedeny přímo v ordinaci dle doporučení lékaře nebo v odběrovém místě spolupracující laboratoře. Odebrané vzorky z ordinace odváží svozová služba denně. Po indikaci lékaře může být pacient odeslán na další specializované vyšetření na spolupracující pracoviště dalších odborností. Odmítnutí podrobit se takovémuto vyšetření dle rozhodnutí lékaře lze považovat za porušení tohoto vnitřního řádu.
9. Oznamování změn
Pacient nebo jeho zákonný zástupce oznámí do 8 dnů svému registrujícímu lékaři každou změnu zdravotní pojišťovny, druhu zdravotního pojištění, trvalého bydliště, kontaktní adresy, emailové adresy, telefonního čísla, datové schránky, propuštění z ústavního léčení či závažnou změnu zdravotního stavu nebo informaci, která by mohla mít vliv na další poskytování zdravotní péče pacientovi.
10. Zdravotnická dokumentace
Zdravotnická dokumentace pacienta vedená lékařem je majetkem zdravotnického zařízení. Nahlížet do ní a pořizovat z ní výpisy a kopie může pouze pacient, jeho zákonní zástupci a zmocněné osoby. Pokud se pacient přeregistruje k jinému praktickému lékaři pro děti a dorost či všeobecnému praktickému lékaři pro dospělé, dosavadní registrující lékař odešle novému lékaři na jeho žádost výpis ze zdravotní dokumentace, který obsahuje všechny údaje potřebné pro poskytování dalších zdravotních služeb pacientovi.
11. Pořizování fotografií, video a audio záznamů
Je zakázáno pořizovat video či audio záznamy v prostorách zdravotnického zařízení bez předchozího písemného souhlasu provozovatele zdravotnického zařízení. Dále je zakázáno jakýkoliv takovýto video a audio materiál umísťovat do online prostoru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele zdravotnického zařízení. Fotografování pro vlastní potřebu pacientů resp. jejich zákonných zástupců je dovoleno.
12. Úhrada služeb
V ordinaci jsou poskytovány kromě péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění i vyšetření, která nejsou z tohoto systému hrazena. Ceník těchto nehrazených výkonů je vyvěšen v čekárně a případně také na internetových stránkách www.pediatrie-severa.cz .
13. Důsledky porušení vnitřního řádu
Zdravotnické zařízení může ukončit poskytování zdravotních služeb pacientovi, pokud pacient nebo jeho zákonný zástupce závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a opakovaně nedodržuje navržený léčebný postup nebo se neřídí tímto vnitřním řádem. Ukončení poskytování zdravotní péče je možné na základě ustanovení § 48 odst. 2 (d) zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů. V případě ukončení poskytování péče z důvodu porušení vnitřního řádu bude písemné vyrozumění s uvedením důvodů pro tento krok odesláno pacientovi případně jeho zákonnému zástupci v souladu s §48 odst. 5 stejného předpisu.